سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوام آن اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :476
بازدید دیروز :292
کل بازدید :3114259
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/8
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

یاغش کاظمی

*اگر فروهر نمادی زرتشتی بود، حتما ساسانیان در آثار خود از آن استفاده می کردند. از استاد یاغش کاظمی ـ زرتشتی پژوه و باستان پژوه ـ خواستم تا در مورد بکارگیری نقش فروهر توسط ساسانیان برایمان بگوید. ایشان متن زیر را ارسال داشت. سپاسگزارم.

دوست ِ ارجمند، جناب آقای فاطمی
سلام
شادمان می شوم که مجموع ِ این سخنان بتواند طالبان ِ حقیقت و واقعیت را به کار آید شما  محققانه به نتایج ِ درستی اشاره کرده اید
این نقشِ فروهر؟ کاملاً از سوی ِ دستگاه ِ آتش و حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانی طرد شده و در کل این دوره ی طولانی ِ حکومت ِ ساسانی حتی در یک اثر ِ هنری اجازه ی ظهور پیدا نمی کند
و آنوقت در عصر ِ ما زرتشتیان آنرا نماد ِ دینی ِ خود کرده و تازه تفسیرها بر آن نوشته اند مثلاً تقسیمات ِ سه گانه ی هر بال ِ آنرا "گفتار نیک" و "کردار نیک" و "اندیشه ی نیک"تعریف کرده اند و ... ؛ کار را به آنجا رسانده اند که هر که بر ساختمانی این نقش را ببیند بلافاصله در ذهن اش تداعی می شود که این ساختمان یک آتشکده است و یا دست ِ کم متعلق به یک زرتشتی است

به نظرم زمان ِ آن فرا رسیده است که زرتشتیان و به ویژه موبدانی که خود را پیرو ِ راه ِ راستی می دانند دست از این همه تحریف و راست نشان دادن ِ یک دروغ ِ تاریخی در معرفی ِ زرتشتی ِ نقش و نشانی که در بطن و ذات ِ خود هیچ ربطی به دستگاه ِ دینی ِ زرتشتیان و ماهیت ِ این دین ندارد، بردارند

توصیه ی من به آنها این است که بجای ِ این همه آسمان و ریسمان به هم بافتن، بکوشند که با پژوهشی ژرف، نشانی از نام ِ زرتشت  در  کتیبه ها و مُهرها و سکه ها و الواح ِ حکومت ِ هخامنشی بیابند وگرنه صرف ِ نام ِ "اهورامزدا" در این عهد، همانطور که پیشتر اشاره نمودم دلیلی بر زرتشتی بودن ِ هخامنشیان قلمداد نمی شود، و اگر ثابت شود که این نقش ِ فروهر؟ در آثار هخامنشی همان "اهورامزدا"ی مورد ِ ستایش ِ آنها بوده، به راحتی با کنار گذاشتن ِ این نقش از سوی ِ ساسانیان می توان به این نتیجه رسید که "اهورامزدا" ی هخامنشیان مفهومی یکسان با "اهورامزدا"ی حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانیان نداشته و احتمالاً آنرا با ماهیت ِ دوره ی هخامنشی اش قبول نداشته، تعریفی دیگر ارائه داده اند که به طرد شدن ِ کلی ِ نقش ِ پیشین انجامیده  است
برقرار باشید
ی.کاظمی

لینک مرتبط:
هیچستان


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل